افزایش میزان پلاستیک در تالاب ها و تاثیرات آن

هنگامی که پهنه آبی در سطح زمین یا در نزدیکی سطح ایجاد شود، تالاب ها به وجود می آیند. اما این تعریف بیان شده فقط شامل تالاب ها طبیعی نشده و حتی تالاب های مصنوعی را هم دربر می گیرد. هنگامی که پلاستیک ها و پسماندهای پلاستیکی توسط افراد در دریا یا تالاب ها انداخته می‌شوند، این پلاستیک ها گاه به سطح تالاب و گاه نیز به عمق تالاب ها فرو می‌روند. افزایش پلاستیک ها و پسماندهای پلاستیکی بیشترین پراکندگی را در تالاب ها به خود اختصاص می دهند. با ریختن مواد پلاستیکی به تالاب ها آن ها شناور در جریانات آبی قرار می‌گیرند و در مناطق مختلف جهان منتشر می‌شوند. در ادامه این مطلب به معایب و آسیب های که با افزایش میزان پلاستیک در تالاب ها و تاثیرات پیرامون آن ها وجود دارد می پردازیم.

تاثیرات رها کردن پسماندهای پلاستیکی در تالاب ها

در اثر این سهل‌انگاری اشخاص، موجبات ضرر و زیان های بسیاری از گونه‌های جانداران از آلودگی پلاستیکی برای زیست جانداران دریایی فراهم می‌کنند. چراکه ماهی ها و جانداران زنده دریایی، گاهی در تورهای پلاستیکی گیر می کنند و گاه با فرض اینکه این تورها جانداری دیگر و صیدی قابل خوردن هستند، آن ها را می‌بلعند.از دیگر مشکلات ناشی از آلودگی پلاستیکی و تاثیرات آن ها در محیط زیست این است که پسماندهای پلاستیکی، باعث انتقال گونه‌های زنده از منطقه‌ای به منطقه دیگر می‌شود. به این صورت که گونه‌های غیربومی خود را به پسماندهای پلاستیکی که در تالاب‌ها پراکنده شده اند آویزان و کرده همراه با آن‌ها در دریا سفر می‌کنند تا به محیط زیستی جدید منتقل و موجب تغییر در نسبت گونه‌های آن‌ها و یا حتی انقراض برخی گونه‌ها شوند.از دیگر ثاثیرات که پسماندهای پلاستیکی در محیط زیست دارند این است که این آلاینده‌های پلاستیکی زیان های بسیاری به محیط زیست دیگر و یا به موجود زنده‌ای که آن‌ها را می‌بلعد، منتقل می‌کنند. همچنین علاوه بر تأثیر ناشی از پسماندهای پلاستیکی بر حیات دریایی‌و موجودات زنده، این پسماندها می‌توانند به صنایع دریایی نیز خسارت بسیاری وارد کنند، به طور مثال با انداختن و پراکنده شدن این پسماندهای پلاستیکی در تالاب ها ممکن است با پروانه‌های موتور قایق‌های صیادی برخورد کنند و موجب مسدود شدن سیستم خنک کردن تجهیزات آن‌هاشوند.

مطلب مرتبط: معرفی پرندگان تالاب گاوخونی

آسیب های وارد شده به گونه های جانوری

تحقیقات انجام‌شده نشان داده که بسیاری از گونه‌های آبزی و دریایی در تالاب‌های جهان از بلعیدن پسماندهای پلاستیکی یا گرفتار شدن در آن‌ها رنج می‌برند. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد جانوران دریایی به‌شدت تأثیر می‌پذیرند و اغلب اوقات ممکن است جان خود را از دست بدهند. تعیین میزان دقیق تأثیرات پلاستیکی در تالاب‌ها و تأثیرات آن در محیط‌زیست تالاب‌ها یا پیش‌بینی عواقب وجود آن‌ها در محیط زیستی موجودات دریایی دشوار است چراکه نمی‌توان این پسماندهای پلاستیکی را در عمق دریا به‌طور مستقیم مشاهده کرد. وقتی‌که این بلع یا گرفتار شدن جانداران دریایی اتفاق می‌افتد، موجودات دریایی به‌شدت تأثیر پذیرفته و آسیب می‌بینند و به‌گونه‌ای که اغلب اوقات جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین باید از انداختن پسماندهای پلاستیکی در تالاب‌ها و دریاها صنعت صید به‌طورجدی ممانعت شود تا از حجم عظیم این نوع پسماندها و درنتیجه پیامدهای مضر آن بر حیات دریایی کاسته شود. بااین‌وجود مواد پلاستیکی موجود در محیط‌زیست دریا و تالاب‌ها به مواد ریزتری نیز تجزیه می‌شوند تا به‌صورت مواد میکرو پلاستیک درآمده و سپس مدت بیشتری در دریاها و تالاب‌ها باقی بمانند. جدیدترین پژوهش‌های انجام‌شده نشان داده که این مواد میکرو پلاستیکی تقریباً در تمامی تالاب‌های جهان ازجمله قاره قطب جنوب وجود دارند. هنوز هم با پیشرفت تکنولوژی داده‌ها و اطلاعات درباره بسیاری از پسماندهای پلاستیکی در محیط‌زیست در قعر دریاها و تالاب‌ها، بسیار محدود بوده چراکه دستیابی به این اطلاعات و عملیات نمونه‌برداری در این حوزه با دشواری بسیاری روبروست و انجام چنین تحقیقاتی نیازمند بودجه هنگفتی است.