مراحل ثبت یک تالاب به عنوان تالاب بین‌المللی

تالاب بین المللی

برای این که یک تالاب به عنوان یک تالاب بین‌المللی ثبت شود، لازم است که دارای معیار‌هایی باشد که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم.

  • معیار ۱
    تالابی از منظر بین‌المللی دارای اهمیت است که شامل نمونه طبیعی یا “نزدیک” طبیعی از انواع تالاب‌های قابل توجه، کمیاب یا منحصر به فرد باشد که در جغرافیای زیستی مربوطه یافت می‌شود.
  • معیار ۲
    یک تالاب هنگامی از نظر بین‌المللی با اهمیت در نظر گرفته می‌شود که قادر باشد از گونه‌های آسیب‌پذیر یا در حال انقراض یا جوامع بوم شناختی به شدت در معرض خطر یا تهدید حمایت کند.
  • معیار ۳
    یک تالاب هنگامی از اهمیت بین‌المللی برخوردار می‌باشد که توانایی حمایت از جمعیت گیاهان یا جانوران مهم برای حفظ تنوع زیستی یک منطقه زیست جغرافیایی خاص را دارا باشد.
  • معیار ۴
    تالاب هنگامی از نظر بین‌المللی مهم نامیده می‌شود که پناهگاهی امن برای گونه‌های گیاهی یا جانوری که در مرحله حساسی از چرخه زندگی خود قرار دارند یا در شرایط نامساعد به سر می‌برند مهیا کند.
  • معیار ۵
    یکی از مراحل ثبت یک تالاب به عنوان تالاب بین‌المللی این است که دست کم ۲۰۰۰۰ پرنده در تالاب به طور دائم رفت و آمد کنند.
  • معیار ۶
    یک تالاب هنگامی از نظر بین‌المللی مهم در نظر گرفته می‌شود که به طور مداوم ۱٪ از جمعیت یک گونه یا زیرگونه پرنده آبی را مورد پشتیبانی قرار دهد.
  • معیار ۷
    تالاب در صورتی از نظر بین‌المللی مهم تلقی می‌شود که بتواند بخش قابل توجهی از زیرگونه‌ها، گونه‌ها یا خانواده‌ها، مراحل زندگی، تعاملات گونه‌ها و یا جمعیت ماهیان بومی را که نشان‌دهنده مزایا و یا ارزش‌های تالاب باشد، پشتیبانی کند.
  • معیار ۸
    یک تالاب هنگامی دارای اهمیت بین‌المللی است که قادر باشد منبع غذایی مهمی برای ماهی‌ها، محل تخم‌ریزی، محل پرورش جوجه‌ها یا مسیر مهاجرتی باشد.
  • معیار ۹
    به منظور ثبت یک تالاب به عنوان یک تالاب بین‌المللی لازم است که تالاب مورد نظر نمونه مشخص و معتبری از یک تالاب طبیعی یا تقریباً «طبیعی» باشد که نشان دهنده یک منطقه جغرافیایی زیستی مناسب است.
  • معیار ۱۰
    برای ثبت تالاب به عنوان یک تالاب بین‌المللی، می‌بایست تالاب به عنوان نمونه‌ای ویژه نقش اساسی هیدرولوژیکی، بیولوژیکی یا اکولوژیکی را در عملکرد طبیعی حوضه اصلی رودخانه یا سیستم ساحلی ایفا کند.

    چرا تالاب‌ها ارزشمند هستند؟

تالاب‌ها اکوسیستم‌های گرانبهایی هستند که علاوه بر حفاظت از تنوع زیستی از ارزش‌های طبیعی، اقتصادی و اجتماعی زیادی برخوردار هستند. با این حال، این اکوسیستم‌ها همواره با خطرات متعددی مواجه هستند، از جمله تهدیدات ناشی از فعالیت‌های انسانی که نظم و تعادل بیولوژیکی آن‌ها را بیش از سایر عوامل مختل می‌کند.
تلاش ویژه انسان برای حفظ محیطزیست خود از دهه‌های پایانی قرن بیستم آغاز شد و این ‌ایده از طریق کنفرانس‌ها و سازمان‌های بین‌المللی شکل گرفت. در این قوانین و مقررات، استاندارد‌های مشترک جهانی برای تنظیم فعالیت‌های مرتبط با محیطزیست ایجاد شده است. از آنجایی که تالاب‌ها یکی از مهم‌ترین منابع آب در سطح زمین هستند، از این قاعده مستثنی نبوده و در دهه‌های اخیر به موضوع تالاب‌ها توجه شده و استفاده از آن‌ها در قالب قوانین و مقررات تنظیم شده است.
روز جهانی تالاب‌ها هر سال در دوم فوریه جشن گرفته می‌شود. هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی عمومی از ارزش‌های اکوسیستم‌های تالابی برای انسان و کره زمین است. سال ۱۹۹۷ بود که این جشن در سراسر جهان شروع به برگزاری کرد.

سخن پایانی
تالاب‌ها نقش بسیار مهم و کلیدی در کاهش تأثیر رویداد‌های شدید آب و هوایی مانند سیل، خشکسالی و طوفان دارند. تالاب‌ها به عنوان اسفنج‌های طبیعی برای جذب و ذخیره ریزش مازاد عمل می‌کنند و میزان سیلاب‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. ‌امیدواریم با مطالعه این محتوا در مورد مراحل و معیار‌های ثبت یک تالاب به عنوان یک تالاب بین‌المللی بتوانید ارزش این زیستگاه طبیعی را بیشتر درک نمایید.