معرفی دریاچه نمک خارا

دریاچه نمک خارا

خارا نام روستایی است که در قسمت روستایی جرقویه علیا در استان اصفهان واقع شده است. روستای خارا با شهر ورزنه ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. در حقیقت دریاچه نمک خارا از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. از جمله دیدنی‌ترین و شگفت‌انگیزترین نمک‌زار‌هایی که در ایران یافت می‌شود، دریاچه نمک خارا نام دارد. این دریاچه در فاصله ۵۰ کیلومتری به کویر ورزنه واقع شده و در واقع یکی از معادن نمکی است که در کشور ایران قرار گرفته است. رسوبات نمکی فراوانی زمین این نمک‌زار را پوشانده است که در طول زمان و به دلیل انباشتگی آب‌های سطحی و همچنین سیلاب‌ها به وجود آمده است. یکی از مناطق دیدنی در نزدیکی دریاچه نمک خارا، پل تاریخی ورزنه است.

پوشش گیاهی دریاچه نمک خارا چیست؟

هنگامی که از روستای خارا حرکت کرده و به سمت تالاب می‌روید، ابتدا با پوشش گیاهی از نوع گز و قیچ رو‌به‌رو می‌شوید. وقتی که از این منطقه گذر کنیم به یک بیابان می‌رسیم که شن‌های روانی در آن دیده می‌شود؛ بعد از آن به راحتی می‌توان نمک‌زار و بلور‌های نمک را مشاهده کرد.

عمق نمک در دریاچه نمک خارا چقدر برآورد شده است؟

در دریاچه نمک خارا، عمق نمک از ۵ تا ۵۴ متر برآورد شده است. هر بار که باران می‌بارد و آب در دریاچه نمک تبخیر می‌شود، می‌توان مناظری شگفت‌انگیز را مشاهده کرد که با نمک‌ها تشکیل شده‌اند.

چگونه می‌توان به دریاچه نمک خارا دسترسی پیدا کرد؟

برای دسترسی به دریاچه نمک خارا، ابتدا باید به ورزنه برویم. ورزنه از توابع استان اصفهان است. دریاچه نمک خارا در محور جاده‌ای حسن آباد به سمت ورزنه قابل مشاهده است.

بهترین فصل برای سفر به کویر ورزنه چه زمانی است؟

از آن جایی که در تابستان، دمای هوا در این منطقه به شدت افزایش می‌یابد این فصل را به هیچ عنوان برای سفر توصیه نمی‌کنیم. در ماه‌های پاییز، هوا خنک‌تر و معتدل‌تر شده و بدین ترتیب می‌توان سفر به این کویر شگفت‌انگیز را آغاز کرد. چنانچه فصل زمستان را برای سفر انتخاب می‌کنید به خاطر داشته باشید که لباس گرم در چمدان و یا ساک مسافرتی خود قرار دهید؛ کویر ورزنه شب‌های بسیار سردی دارد. با سفر به این دریاچه در دل کویر می‌توانید آرامش را تجربه کنید و سفری خوب را در کنار خانواده و دوستان داشته باشید. تماشای آسمان پرستاره کویر در دل شب از جمله تجربیاتی است هر کسی دوست دارد و باید در زندگی خود به آن برسد. برای سفر به کویر لازم است که امکانات و تجهیزات مناسب را همراه داشته باشید تا سفری خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید.