معرفی شهر حسن‌آباد

معرفی شهر حسن آباد

حسن‌آباد در بخش علیا واقع شده و یکی از شهر‌های استان اصفهان محسوب می‌شود. این شهرستان با ۴۲۶۷ نفر جمعیت و ۱۳۷۷ خانوار در بخش جرقویه علیا و شهر اصفهان واقع شده است. فاصله این شهر تا مرکز استان و شهر اصفهان ۱۱۵ کیلومتر است. این شهر تنها نقطه شهری در منطقه جرقویه علیا است. مردم این شهر و منطقه جرقویه علیا به زبان استانی یا حسن‌آبادی تکلم می‌کنند. چندی پیش جرقویه علیا و جرقویه سفلی در یک منطقه بودند که به جرقویه معروف بود.

ویژگی‌های شهر حسن آباد چیست؟

حسن‌آباد منطقه‌ای سرسبز در دل کویر است. شهری با ۵۰۰۰ تن سکنه که مرکز بخش جرقویه علیا می‌باشد. این شهر دارای دو ساختار سنتی و مدرن است و اکثر مردم هنوز ساختار زندگی روستایی و سنتی خود را حفظ کرده‌اند. در گذشته شغل بیشتر اهالی خورجین‌بافی و سایر صنایع‌دستی به ویژه قالی‌بافی بوده و کشاورزی عمدتاً برای رفع نیاز‌های خانواده و دام و طیور انجام می‌شده است. اگرچه خاک این منطقه شور است و آب مورد نیاز از طریق چشمه‌های کویری و قنات تأمین می‌شود، اما می‌توان گفت که محصولات باغی و زراعی این منطقه از مرغوبیت و ارزش بالایی برخوردار است.

عمده محصولات کشاورزی حسن‌آباد و روستا‌های اطراف آن شامل پنبه، گندم، جو، شبدر، چغندر، سبزی، کرفس، خربزه، ذرت، آفتابگردان و… است. سبزی‌های تولید شده در این منطقه بسیار معطر و مرغوب بوده و به شهر‌های اطراف ارسال می‌شود و در کارخانه‌های سبزی خشک کن محلی استفاده می‌شود. پنبه یکی از محصولات ممتاز این منطقه است که رنگ سفید و کیفیت آن مثال زدنی است.

محصولات باغی این شهر شامل انار، انگور، انجیر و پسته است. با وجود شوری خاک و آب، آنچه در تابستان می‌روید بسیار شیرین و ترد است. زبان مردم حسن‌آباد و روستا‌های دور و بر آن یکی از زبان‌های اصیل و کهن ایرانی است. فاصله این شهر تا تپه‌ها و تلماسه‌ها کمتر از سه کیلومتر برآورد شده است. تمامی جاده‌هایی که به حسن‌آباد منتهی می‌شوند، آسفالته و مناسب می‌باشند.

موقعیت جغرافیایی

شهر حسن‌آباد در جنوب شرقی استان اصفهان در ۱۱۵ کیلومتری مرکز استان اصفهان، مرکز بخش جرقویه علیا واقع شده و در واقع یگانه بخش شهری این منطقه است.  این شهر در ارتفاع ۱۵۵۲ متری از سطح دریا، در دشتی نسبتاً هموار و بدون ارتفاع خاص قرار دارد. این شهر از نظر آب و هوایی مشابه مناطق مرکزی و شرقی ایران است و دارای آب و هوای گرم و خشک با میانگین بارندگی ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر در سال است. تابستان‌های نسبتاً گرم با آفتابی درخشان و سوزان همراه با زمستان‌های سرد و خشک از ویژگی‌های اصلی آب و هوای این منطقه است. قرار گرفتن در مجاورت تالاب گاوخونی باعث شده تا آب و هوای این شهر تحت تأثیر قرار بگیرد. شدت گرما و تبخیر باعث شده تا بارندگی مناسبی در این منطقه مشاهده نشود.

جمعیت شهر حسن آباد

حسن آباد از سال ۱۳۷۴ به شهرستان کشور تبدیل شده است و بر اساس آمار موجود، جمعیت آن ۴۴۹۹ نفر و ۱۳۹۴ خانوار است که از این تعداد ۲۲۹۵ نفر مرد و ۲۲۰۴ نفر زن هستند. ترکیب سنی جمعیت مشابه سایر مناطق ایران از جمله جوانان به ویژه سنین ۱۵ تا ۳۰ سال است.

سخن پایانی

شهر حسن‌آباد به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که در خود جای داده به یکی از مناطق گردشگری تبدیل شده است. ‌امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید روزی را برای دیدن این شهر زیبا انتخاب کنید و سفری خاطره‌انگیز را رقم بزنید.