معرفی شهر ورزنه

معرفی شهر ورزنه

معمولاً یکی از مهم‌ترین دلایل سفر افراد به شهر اصفهان دیدار از بناهای تاریخی آن می‌باشد، اما ما در این قسمت قصد داریم تا برای شما به معرفی شهر ورزنه که در جنوب شرقی این شهر قرار گرفته بپردازیم. شهر ورزنه را به نام شهر سفید نیز می‌شناسند و یکی از دلایل مهم این نامگذاری داشتن زنانی با چادرهای سفید است که به شهر فرشتگان نیز شهرت پیدا کرده است. قطعاً با مسافرت به ورزنه یا همان شهر سفید به خوبی می‌توانید تفاوت‌های این سفر را درک کنید. با توجه به گذر زمان و یک سری مسائل، این شهر به دو بخش، شامل بافت جدید و قدیم تقسیم شد که قسمت جدید آن در شمال زاینده‌رود و بافت قدیمی یا کهن آن در جنوب زاینده رود قرار گرفته است. در ادامه قصد داریم مطالب بیشتری در این رابطه بیان کنیم پس با ما همراه باشید.

جاذبه‌های دیدنی مربوط به شهر ورزنه

برای آنکه بتوانید از جاذبه‌های دیدنی موجود در شهر ورزنه دیدن فرمایید در وهله اول باید مدت زمان سفر خود را در نظر گرفته و بر اساس آن یک برنامه‌ریزی دقیق برای دیدن تمامی جاذبه‌های خاص این شهر داشته باشید. در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم. یکی از مهم ترین مناطق گردشگری در ورزنه، پل تاریخی ورزنه است.

مسجد جامع ورزنه

یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های شهر ورزنه مسجد جامع آن است که به وسیله محراب کاشی‌کاری شده و دارای یک منبر بسیار قدیمی است که با توجه به آمارهای به دست آمده نشان از قدمت ۶۰۰ ساله دارد. حتی امروزه نیز برخلاف نادیده گرفتن و بی‌توجهی‌ها به راحتی اقتدار و صلابت خویش را حفظ نموده است.

موزه مردم‌شناسی

یکی دیگر از مکان‌ها و جاذبه‌های خاص دیدنی شهر ورزنه مربوط به قدیمی‌ترین خانه آن به نام خانه یوسفی است که امروزه مردم آن را به نام موزه مردم‌شناسی می‌شناسند. پس از اقدامات لازم برای تجهیز و بازسازی این خانه موارد ویژه‌ای همچون سبک زندگی و صنایع دستی شهر را به نمایش گذاشته‌اند.

تپه‌های ماسه‌ای

قطعاً رفتن به تپه‌های ماسه‌ای می‌تواند سفر شما را به شهر ورزنه هیجان‌انگیزتر کند. کویرنوردی در این شهر به عنوان بهترین سرگرمی تلقی شده و با توجه به داشتن فاصله کم یعنی حدود ۱۱۰ کیلومتر با اصفهان در روزهای تعطیل به شدت مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. از جمله تفریحات مهمی که در ماسه وجود دارد شامل شترسواری، پاراگلایدر، دوچرخه‌سواری و سقوط آزاد از روی رمل‌های شنی است.

غذاهای محلی شهر ورزنه کدام‌ها هستند؟

زمان سفر به شهر ورزنه یا همان شهر سفید به هیچ عنوان تفاوتی ندارد که قصد شما قرار گرفتن به مدت چند روز در یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی است یا می‌خواهید در منزل بومیان این منطقه مدت زمان اقامت را بگذرانید، در هر صورت ما به شما این پیشنهاد را می‌دهیم که حتماً از غذاهای خوشمزه و متنوع این منطقه نهایت استفاده را ببرید. از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی این شهر می‌توان به اوجیره، شولی آرتی، کال جوش، گزری و آش ارزان اشاره کرد.

البته علاوه بر غذاهای لذیذ و خوشمزه‌ای که در این شهر وجود دارد ما پیشنهاد می‌دهیم که حتماً یکی از نان‌های سنتی آن به نام نان کفته روغنی، کپیچی پیازی و نان پچ‌بندی را امتحان کنید.

صنایع دستی‌های معروف شهر ورزنه

ورزنه نیز مانند تمامی شهرهای مختلف سراسر کشور دارای زنان و مردان هنرمندی است که توانسته‌اند صنایع دستی‌های خاصی را ایجاد کنند و طرفداران بسیار زیادی نیز به دنبال دارند. هنر کاربافی که قدمت آن به زمان تیموریان برمی‌گردد بین زنان به شدت رواج داشته و در کنار آن سفره‌بافی عنوان یکی دیگر از صنایع دستی‌های آن‌ها به حساب می‌آید. البته باید به توضیح این موضوع نیز بپردازیم که رنگ و جلوه دو هنر نام برده شده در این شهر در چندین سال اخیر کمی کمرنگ شده است.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید به توضیح شهر ورزنه یا همان شهر سفید پرداختیم و در پایان نیز باید این نکته را توضیح دهیم که با سفر به این شهر می‌توانید شاهد جاذبه‌های فوق‌العاده خاص و منحصر به فردی باشید. علاوه بر این موارد غذاهای لذیذ و خوشمزه را امتحان کرده و در پایان نیز برای خرید و دیدن از صنایع دستی‌های معروف آن مراجعه نمایید.