معرفی کوه سیاه

کوه سیاه اصفهان

یکی از شهر‌های زیبای اصفهان که گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است، ورزنه نام دارد. ورزنه پر است از زیبایی‌هایی که می‌تواند هر فردی را برای سفر وسوسه کند. یکی از جاذبه‌های این شهر، سیاه‌کوه نام دارد. وجه تسمیه سیاه‌کوه به دلیل وجود آهن و منیزیم سیاهی است که در آن یافت می‌شود. از دیگر مناطق گردشگری استان اصفهان می‌توان به دریاچه نمک خارا و پل تاریخی ورزنه اشاره کرد.

کویر سیاه‌کوه در فاصله ۴۰ کیلومتری شمالی شهر اردکان و در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوبی انارک واقع شده است. البته بخش عمده‌ای از این کویر جزو توابع انارک می‌باشد. از دیگر جاذبه‌هایی که در نزدیکی این کویر قرار گرفته است می‌توان به معدن چاه پلنگ اشاره کرد. کویر سیاه‌کوه در واقع شبیه به هلال ماه است. سیاه‌کوه با ارتفاعی بالغ بر ۲۰۵۰ متر در قسمت قوس درونی این هلال قرار گرفته است. متوسط ارتفاع کویر سیاه‌کوه از آب‌های آزاد تقریباً ۹۶۱ متر برآورد شده است.

سیاه‌کوه در حقیقت دارای ارتفاع بسیار کمی است و در حاشیه تالاب گاوخونی واقع شده است. این کوه از سنگ‌های تیره پوشیده شده است و از آن جایی که زیبایی‌های خاص خود را دارد بسیار مورد علاقه گردشگران قرار گرفته است. دلیل سیاه بودن این کوه به آهن و منیزیم زیادی که در آن وجود دارد باز می‌گردد. البته گفته شده است که گاز‌هایی از قبیل گوگرد و بخار آب نیز در این کوه محبوس شده‌اند و همین مسأله باعث شده تا یک منظره متخلخل را ایجاد کنند که پوکه معدنی یا همان سنگ پا نامیده می‌شود.

چگونه می‌توان به این منطقه زیبا دسترسی پیدا کرد؟

احتمالاً با مطالعه این زیبایی‌ها شما هم دوست دارید این منطقه زیبا را از نزدیک مشاهده کنید. برای دسترسی به این منطقه سه راه وجود دارد که در این قسمت هر سه راه را با شما در میان می‌گذاریم:

  • راه اول بدین صورت است که شما باید از اردکان به سمت احمدآباد حرکت کنید؛ وقتی به جاده خاکی احمدآباد نزدیک شدید که خط آهن نیز در کنار آن قابل مشاهده است، می‌توانید به کویر سیاه‌کوه برسید.
  • راه دوم این‌گونه است که از انارک به سوی ‌ایستگاه راه آهن انارک حرکت کنید؛ وقتی به جاده خاکی کنار خط آهن برسید می‌توانید کویر سیاه‌کوه را مشاهده کنید.
  • راه سوم شامل یک مسیر قدیمی و در واقع راه اصلی دسترسی به این کویر محسوب می‌شود. برای دسترسی به کویرسیاه ابتدا باید مسیر انارک به اسماعیلان را طی کنید. انارک مسیری خاکی است، اسماعیلان نیز روستایی است که در ۹۰ کیلومتری انارک واقع شده است؛ بعد از گذر از این روستا می‌توانید سیاه‌کوه را مشاهده کنید.