تپه‌های ماسه‌ای چگونه شکل می‌گیرند؟

تپه های شنی

تپه‌های ماسه‌ای به تپه‌ها و یا رشته‌های از ارتفاعات شنی گفته می‌شود که به دنبال وزش باد و یا جا به جا شدن شن به وجود آمده و شکل گرفته باشند. ربع‌الخالی و بیابان گوبی از جمله بزرگترین تلماسه‌هایی هستند که در جهان می‌توان از آن‌ها نام برد. طرز شکل گرفتن تپه‌های ماسه‌ای بدین گونه است که ماسه‌ها با باد بر روی سطح زمین حرکت می‌کنند. بعد از رسیدن این ماسه‌ها به موانعی از جمله گیاهان، قطعات و تکه‌های سنگ و یا دیگر عوارض طبیعی، سرعتشان کم می‌شود و به همین دلیل حرکت ذرات ماسه متوقف خواهد شد. به مرور زمان این ذرات اطراف موانع انباشته می‌شوند و مقدارشان نیز افزایش خواهد یافت و  تپه‌های ماسه‌ای را شکل می‌دهند.

شاید برجستگی‌هایی بر روی سطح تپه‌های ماسه‌ای دیده باشید که به اصطلاح به آن‌ها اثر موجی گفته می‌شود.

چند نوع تپه شنی وجود دارد؟

چهار نوع تپه شنی وجود دارد. تپه شنی سهمی شکل، تپه شنی طولی، تپه شنی درهم و تپه شنی عرضی.

تپه‌های سهمی شکل یک دیواره با شیب کم و یک دیواره نسبتاً قائم دارند و شکل آن به صورت یو انگلیسی است. تپه‌های شنی طولی باریک بوده و به شکل رشته‌های طویلی می‌باشند؛ طول این تپه‌ها در امتداد مسیر باد قرار گرفته است. تپه‌های شنی دارای طول ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۵۰ تا ۱۰۰ متری دارند.

تپه شنی درهم بنا بر جهت باد مدام در حال تغییر هستند و فرم و شکل مشخصی ندارند. تپه‌های شنی عرضی نیز ماسه فراوانی دارند و از آن جایی که جهت باد ثابت بوده، تپه‌های شنی متصل به هم ایجاد می‌شوند.

تپه ماسه‌ای ورزنه در کجا قرار دارد؟

تپه ماسه‌ای ورزنه در فاصله ۱۱۰ کیلومتری ورزنه که در استان اصفهان قرار گرفته است، قابل دسترس است. طی یک سفر یک روزه به راحتی می‌توانید از این تپه‌های ماسه‌ای دیدن کنید. انواع مختلف تپه‌های ماسه‌ای از جمله طولی و سهمی شکل در این کویر دیده می‌شود. تلماسه‌های ورزنه دارای ارتفاع بیشتری در مقایسه با دیگر مناطق هستند و در بسیاری از موارد این ارتفاع بالغ بر ۱۰۰ متر برآورد شده است.

سکوتی که بر این کویر و منطقه حاکی است باعث شده تا گردشگران زیادی به این منطقه آمده و از آن دیدن کنند. در قسمت‌هایی از این تپه‌های شنی که در کنار تالاب قرار دارد، سفره‌های آب زیرزمینی قابل مشاهده است. وجود این سفره‌های آب زیرزمینی باعث شده تا گیاهان شورپسند و همچنین ماسه‌پسندی رشد کنند و همین مسأله جذابیت این کویر را دو چندان کرده است.