چاه آرتزین چیست؟

چاه آرتزین چیست

یکی از ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی که باعث متمایز شدن دشت ورزنه نسبت به سایر مکان‌های دیگر شده وجود چاه‌های آرتزین است. دلیل نامگذاری این چاه‌ها نیز این است که آرتزین یا جهنده به معنای آن بوده که این قابلیت را به دنبال دارد با فشار بالا و بدون کمک گرفتن از نیروی موتور پمپ از دل زمین خارج شود که با توجه به تحقیقات انجام شده علت این موضوع را می‌توان به توپوگرافی یا پستی و بلندی منطقه ربط داد.

با در نظر گرفتن این موضوع که دشت ورزنه دارای ناهمواری‌های زیاد و در گودترین نقطه واقع شده است، در طول سال‌های بسیار طولانی که به هزاران سال نیز می‌رسد، آب‌های زیادی در سفره‌های آبدار و آبخوان‌های زیرین ذخیره شده که این نوع آبخوان‌ها به شدت محفوظ و تحت فشار قرار گرفته‌اند و با دسترسی به لایه‌های محبوس و تحت فشار زیرین، آب از قسمت زیر زمین با توجه به فشار ستون آب که این مورد نیز تنها به دلیل وضعیت پستی و بلندی منطقه و شیب زمین است از آن خارج می‌شود. در ادامه مطالب بیشتری در رابطه با چاه آرتزین برای شما بیان می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

مواردی مهم در رابطه با چاه آرتزین

در حالت کلی منظور از چاه آرتزین گونه‌ای چاه ساخته دست انسان است که این قابلیت را به دنبال دارد تا یک جریان آب دائمی را به صورت کامل تامین کند. معمولاً در چاه آرتزین آب را به کمک فشار مربوط به موازنه آب‌های ساکن، مجبور به بالا آمدن از دهانه چاه خواهند کرد و در این میان دیگر هیچ احتیاجی به وارد کردن نیروی خاص دیگری نخواهد بود.

عمق چاه آرتزین چقدر است؟

چاه آرتزین دارای عمق‌های متفاوتی می‌باشد. برخی از آنها تنها دارای چند متر عمق بوده، اما برخی دیگر نیز به صدها متر می‌رسند. معمولاً این نوع چاه‌ها برای آبیاری نیمه خشک قسمت‌های مختلفی همچون دشت‌های بزرگ ایالات متحده آمریکا به همراه قسمت‌هایی از استرالیا به شدت با ارزش هستند.

در هر زمانی که ارتفاع آب در داخل چاه بالاتر از سطح لایه آبدار قرار بگیرد یا حتی به دلیل تحت فشار قرار گرفتن از درون چاه بیرون بریزد به آن چاه آرتزین می‌گویند. در این نوع چاه‌ها آب موجود درست مانند یک چشمه گرم از مخازن زیرزمینی به قسمت بالا فوران خواهد کرد.

لازم است این نکته را بیان کنیم که چینی‌ها و مصری‌های قدیم موفق به حفر چاه‌های آرتزین شده بودند. برخی از چاه‌ها که در اروپا قرار دارند حداقل زمان لازم برای حفاری آن‌ها به ۶ الی ۷ سال می‌رسید، اما امروزه با استفاده از ماشین‌ها و دستگاه‌های جدید حفاری، این کار را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید در رابطه با چاه آرتزین مواردی را در اختیار شما قرار دادیم. در پایان نیز باید به توضیح این موضوع بپردازیم که منظور کلی از چاه آرتزین سوراخی است که در قسمتی از سنگ متخلخل شامل ماسه سنگ، آهک یا گچ به وجود می‌آید. پس می‌توان به این نتیجه رسید که این چاه از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار بوده که البته در دشت‌های ورزنه می‌توانید آنها را مشاهده بفرمایید.