کدام کشورها در حفاظت تالاب هایشان موفق بوده اند؟

تالاب زیبای چین

تالاب ها نقش حیاتی در حفظ تعادل اکولوژیکی محیط زیست دارند. آن‌ها به عنوان سیستم های کنترل سیل عمل کرده و به ذخیره سازی و تنظیم سطح آب کمک بسیاری می کنند. این تالاب ها هستند که آب را می سازند و کربن را جدا می کنند و به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک می کنند. و خانه متنوعی از گونه های گیاهی و جانوری هستند. جامعه بین المللی از دهه ۱۹۶۰ به توسعه تالاب ها برای پایدار اجتماعی و اقتصادی پی برده است. از این رو ۱۸ کشور کنوانسیون رامسر را در سال ۱۹۷۱ برای ترویج حفاظت و استفاده از تالاب ها امضا کردند. چین یکی از این کشورهای بود که این کنوانسیون را در سال ۱۹۹۲ امضا کرد. تلاش‌های این کشور برای محافظت از تالاب‌ها در داخل و نظارت خود این تالاب ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در سال ۲۰۲۲، قانون حفاظت از تالاب ها تنظیم و سپس اجرا شد و برنامه ملی حفاظت از تالاب ها در سال (۲۰۲۲-۲۰۳۰) منتشر شد.چین همچنین در نوامبر ۲۰۲۲ ریاست چهاردهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون را در ووهان برعهده داشت و این پیشنهاد را تصویب کرد. نتایج نهایی شامل تصویب استراتژیک جهانی ۲۰۲۵-۲۰۳۰ برای حفاظت از تالاب ها و اعلامیه ووهان می‌باشد.

کشورهای موفق در حفاظت از تالاب ها

سریلانکا و مالدیو نیز از دیگر کشورهای هستند که در حفاظت تالاب های شأن تا به حال موفق بوده اند. این دو کشور در بیشتر نقاط مهم گردشگری تالاب ها، سواحل زیبا و ویژگی های فرهنگی باهم مشابه بوده و مشترک هستند. هر دو این کشورهای جزیره ای دارای محیط های وسیع و منحصر به فرد هستند که از نظر تنوع زیستی غنی بوده و عملکردهای اکوسیستمی بی شماری را انجام می دهند. به علاوه این کشور ها دارای تالاب های غنی با انواع جانوران و گیاهان هستند که برای اکوسیستم مفید است، از جمله وظایف این تالاب ها محافظت در برابر سیل، تصفیه آب، و تهویه مطبوع طبیعی و تامین غذا و حمایت از جوامع محلی است.سریلانکا به طور فعال برای اطمینان از حفاظت از این اکوسیستم های ضروری اقدامات ویژه ای انجام داده است. مالدیو نیز مانند این کشور چنین کار بزرگی را آغاز کرده است. این کار اقدامی نوآورانه در نحوه مدیریت و حفاظت از تالاب ها می باشد.

کدام کشورها بیشترین مساحت تحت حفاظت تالاب ها را دارند؟

بولیوی در روز جهانی تالاب ها به عنوان کشوری با بیشترین مساحت تالاب های مهم بین المللی شناخته شد. تالاب های این کشور با مساحت حدود ۱۴۸۰۰۰ کیلومتر مربع (۵۷۰۰۰ مایل مربع) است. همچنین آمریکای شمالی حدود ۳۰ درصد از تالاب های جهان تحت حفاظت خود دارد. برخی از این تالاب ها پس از یخبندان ها ایجادشده و دریاچه ها را توسعه دادند. آسیا و آمریکای شمالی در مجموع بیش از ۶۰ درصد از مساحت تالاب های جهان را شامل می شوند.

کدام کشور در حفاظت از تالاب های خود موفق نبوده است؟

تالاب‌های بین‌النهرین در عراق و به میزان کمتری در ایران بین سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۹۰ برای پاک‌سازی مناطق وسیعی از تالاب‌ها در سیستم رودخانه دجله-فرات تخلیه شد. این تالاب‌ها قبلاً مساحتی حدود ۲۰۰۰۰ کیلومترمربع (۷۷۰۰ مایل مربع) را پوشش می‌دادند. اما هم‌اکنون این کشور با تالاب‌های خشک‌شده روبرو است و در حفظ این تالاب‌ها موفق نبوده. اما هستند کشورهای بسیاری که درحقاظ تالاب‌ها موفق نبوده‌اند و تالاب‌ها آن‌ها با خشکی مواجه شده. این تالاب‌های خشک‌شده اکثراً در کشورهای ایالات‌متحده، اروپا، آسیای مرکزی، هند، چین، ژاپن و آسیای جنوب شرقی وجود دارند‌. بیش از ۵۰ درصد از این تالاب‌ها بین سال‌های ۱۷۰۰ تا ۲۰۲۰ از بین رفته‌اند،