شغال

شغال

نام علمی: Canis aureus

نام انگلیسی: Golden Jackal

وضعیت حفاظتی: کمترین نگرانی Least concern (LC)

مشخصات شغال:

شغال جثه‌ای شبیه به گرگ ولی به مراتب کوچک‌تر از آن دارد. گوش‌ها، دست و پا و دو طرف بدن گندم‌گون، زیر بدن زرد زنجبیلی یا تقریباً سفید است. (رنگ شغال‌های جنوب ایران روشن‌تر از شغال‌های نواحی شمال است). قسمت انتهایی دم گاهی بریده به نظر می‌رسد و رنگ آن تیره‌تر است. در موقع دویدن معمولاً دم را پایین و بین پاها نگه می‌دارد .طول سر و تنه ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر، دم ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر، ارتفاع ۳۸ تا ۵۰ سانتی‌متر و وزن ۶ تا ۱۵ کیلوگرم است.

عادات شغال: 

شغال‌هایی که در اطراف مناطق مسکونی زندگی می‌کنند عموماً شبگرد هستند ولی در سایر مناطق ممکن است در طول روز نیز مشاهده شوند. به صورت انفرادی، جفت و گاهی گروهی زندگی می‌کند. معمولاً لانه مشخصی ندارند؛ گودال‌ها، سوراخ‌های طبیعی، شکاف سنگ‌ها و لانه متروکه سایر جانوران را برای ایجاد لانه و تولد نوزادان انتخاب می‌کند. شغال‌ها معمولاً در اوایل غروب و گاهی در طول شب، به صورت دسته‌جمعی زوزه‌ای شبیه جیغ انسان سر می‌دهند.

پراکنش: در اکثر مناطق ایران پراکندگی دارد. پراکنش جهانی آن شامل اروپا، آسیا و آفریقا است.

زیستگاه: در اغلب زیستگاه‌های ایران زندگی می‌کنند، بوته‌زارهای نواحی پست، سواحل دریا، اطراف تالاب‌ها، محل‌های ریختن زباله و اطراف مناطق مسکونی را ترجیح می‌دهد.

رژیم غذایی:

شغال‌ها حیوانات کم توقعی هستند و غذای خود را از منابع مختلفی تأمین می‌کنند. اغلب اوقات از لاشه حیوانات، باقی‌مانده غذای طعمه‌خواران و زباله تغذیه می‌کنند. گاهی هم پستانداران کوچک، پرندگان، خزندگان و حشرات را شکار می‌کنند. در مواقع کمیابی این منابع غذایی، کاملاً گیاه‌خوار می‌شوند و از میوه تغذیه می‌کنند. معمولاً شغال‌ها نمی‌توانند به حیوانات پیر و ناتوان و نیز نوزادان آن‌ها حمله‌ور می‌شوند و با گاز گرفتن گردن یا گلو، آن‌ها را از پای در می‌آورند.

وضعیت حضور در تالاب: بومی تالاب گاوخونی