اگرت کوچک

اگرت کوچک (لک لک)

نام علمی: Egretta garzetta

نام انگلیسی: Little Egret

وضعیت حفاظتی: کمترین نگرانی Least concern (LC)

مشخصات اگرت کوچک:

طول بدن اگرت کوچک ۵۵ تا ۶۵ سانتی‌متر و گستردگی بال‌ها ۸۸ تا ۹۵ سانتی‌متر است. حواصیلی تقریبا کوچک جثه با گردن بلند و باریک، منقار و پاهای سیاه و پنجه‌ها و انگشتان زرد رنگ است. نر و ماده هم‌شکل و دارای اندک تغییرات فصلی هستند. پرنده نابالغ شبیه به پرنده بالغ در خارج از دوره جوجه‌آوری ولی فاقد پرهای تزیینی است. به تنهایی یا در دسته‌های کوچک و معمولاً به صورت مخلوط با سایر حواصیل‌ها دیده می‌شود. پروازی آرام دارد و در این زمان سر و گردن را روی کتف‌ها جمع می‌کند و پاهای بلندش به خوبی از انتهای بدن مشخص می‌شود.

در زمان تغذیه خیلی فعال است و مرتب قدم زنان به این سو و آن سو می‌رود. گاهی اوقات حدود ۲۰ کیلومتر بین مکان‌های تغذیه و آشیانه سازی جا به جا می‌شود. جوجه آوری از اواسط اردیبهشت و با تشکیل کلنی در حاشیه تالاب‌ها و رودخانه‌ها آغاز می‌شود. تک همسر است. معمولاً چهار، گاهی سه تا پنج و به ندرت شش تخم می‌گذارد.

پراکنش اگرت کوچک:

اگرت کوچک در برخی تالاب‌های سواحل جنوبی دریای خزر و آذربایجان، همچنین استان‌های خوزستان و فارس (و در برخی سال‌های مرطوب در استان سیستان و بلوچستان) جوجه آوری و به تعداد فراوان در سواحل جنوبی کشور و استان‌های خوزستان و فارس زمستان گذرانی می‌کند. تعدادی از آن‌ها طول سال را در تالاب‌های جنوبی دریای خزر و مرکز کشور باقی می‌مانند. در زمان مهاجرت بین زیستگاه‌های جوجه آوری و زمستان گذرانی در اکثر تالاب‌ها دیده می‌شود.

زیستگاه:

در حاشیه دریاچه‌های شیرین و شور، رودخانه‌ها و مرداب‌ها، تالاب‌های ساحلی، مصب‌ها، شالیزارها و جنگل‌های حرا دیده می‌شود. اغلب، پهنه‌های آبی باز با پوشش گیاهی اندک را ترجیح می‌دهد و از پوشش گیاهی متراکم و بسته پرهیز می‌کند.

رژیم غذایی: بیشتر از ماهی‌ها و دوزیستان کوچک، حشرات و لارو آن‌ها، همچنین سخت‌پوستان، مارمولک‌ها، کرم‌ها، حلزون‌ها، پستانداران کوچک و مارها تغذیه می‌کند.

وضعیت حضور در تالاب: در تالاب گاوخونی زمستانگذر است. در دو فصل سرد سال در تالاب در گله‌های کوچک قابل مشاهده است.